【禁聞】眾媒怒掀抗命潮 中辦中宣部不同調

FacebookPrintFont Size簡體

【新唐人2011年8月4日訊】溫州動車慘案引發舉國民怨沸騰,尤其是中宣部和鐵道部竭力掩蓋真相、草菅人命,激起共憤,全國眾多媒體掀起罕見的抗命潮。負責下達禁令的中宣部部長劉雲山和主管宣傳的政治局常委李長春,都是江澤民派系的幹將。而胡溫掌控的中辦、國辦卻發文唱不同調。

7.23動車事故發生後,中宣部接連下達多項禁令,要求媒體以「大災面前有大愛」為報導主題,不質疑、不展開、不聯想,對事故原因不要挖掘,死傷數字以權威部門發佈為準,不要做反思和評論等等。

而新華社8月3號報導,近日,中共中央辦公廳、國務院辦公廳發出通知,要求各地區各部門抓好重大突發事件的公開,客觀公布事件進展和調查處理結果。

7月25號,中央電視臺主播邱啟明、肖艷主持的新聞節目《24小時》,指責鐵道部在事發後迅速掩埋車頭的行為。

「中國,請你放慢速度的腳步,走得太快,不要把人們的靈魂落在後面!」

27號,央視《24小時》欄目製片人王青雷遭停職。王青雷在博客中寫道:沒有言論自由,不能問責政府。一個名義上屬於全體公民的國家,而實際上卻掌握在極少數人手裡。為甚麼?!憑甚麼?!小輩們記住,守住底線,不懼犧牲。

昝愛宗(前《中國海洋報》浙江記者站站長):「媒體並不代表記者,中央電視臺並不代表所有的記者都聽它的話,記者也是人,記者寧願辭職他也不願聽它的話。因為大不了你這裡不讓幹,他可以換個環境幹。」

8月2號,國際記者聯合會呼籲北京當局為王青雷復職。國際記者聯合會香港負責人胡麗雲批評說,中宣部禁令明確違反溫家寶所作的承諾。

央視主持人白巖松在7月25號的《新聞1+1》節目中,也對鐵道部發言人王勇平的言論提出質疑。國際記者聯合會對《新聞1+1》在26號突然被停播一天提出批評。

7月29號遇難者「頭七」當天,中宣部下達了第三道禁令,要求各媒體報導迅速降溫,迫使上百份30號出版的報刊連夜撤稿改版。香港記者協會30號發表聲明,要求中宣部撤回禁令。

30號,多家報刊依然刊發了已經編輯好的版面。《廈門商報》頭版用火車頭穿插巨大的「慟」字,配以著名學者易中天寫的悼詩「同車的你」,讀來催人淚下。電影人程青松在微博上評價道「我聽到的是號角聲」。

上海《青年報》頭版開天窗抗議,只放了一張溫家寶鞠躬的照片。《東方早報》頭版只用了溫家寶的幾句話:「救人。鐵道部是否做到,要實事求是回答。」《南方都市報》則以全黑首頁,刊出題為「真相是最好的紀念」16個版的專題報導。

高瑜(前中新社記者、前《經濟學週報》副總編輯):「就因為這個動車案太慘重了,這麼大的一個事件,所以傳媒人從良知驅動,他也要講真話。」

31號,《南方都市報》發表題有國罵的(《他媽的「奇蹟」!!!》)文章說,面對如此慘烈的事情以及鐵道部的糟糕處理,我們只想用「三個字」表達看法(他媽的!)文章在南都網上刊登不久就被刪除了。

原本8月1號才出版的《經濟觀察報》,提前推出題為「溫州沒有奇蹟」的8個版特別報導,讀者紛紛購買珍藏。報導以「誰是真兇」、「這完全是人禍」、「做有良知的媒體」等標題,追究真相,抗命中宣部。

《法國國際廣播電臺》指出,中宣部的新聞禁令越來越逼近道德底線,考驗媒體人的人倫良心,中國媒體也顯示了其巨大的追求真相、為民代言的動力。

麥燕庭(香港記者協會主席):「可以看到中宣部用這種過時的方式,一心想藉此去控制輿論,必然會造成反效果,便是市民的怨言會更深,對政府的信任更弱。」

英國《獨立報》2號援引英國皇家國際問題研究所亞洲項目主管布朗的話說,中共黨的宣傳系統正在破裂。在信息技術革命的時代,中央控制的政策被拋在了一邊。

新唐人記者張麗娜、李元翰、黎安安採訪報導。

Media Disobey Propaganda Department

Wenzhou train tragedy aroused whole nation’s indignation.

The Central Propaganda Department and Railways Ministry
are trying to cover up the truth and disregard the casualties.
Now Chinese media set off a rare wave of disobedience.

The media bans were issued by Propaganda Department
head Liu Yunshan and Politburo Standing Committee
member Li Changchun, both Jiang Zemin’s followers.  

But Hu Jintao and Wen Jiabao controlled Central Office
and State Office are singing from another hymn sheet.

After the July 23rd train crash, the Propaganda Department
issued a number of bans, asking the media to report
only on the “Boundless love conquering a major disaster”
and not to question or investigate the cause of the crash.
Casualty figures can only be released by the authorities.
And no reflection or comments are allowed.  

On August 3, Xinhua said that Chinese Communist Party’s
(CCP) Central Committee and State Council issued
a notice urging all departments to control emergencies,
and report so-called objective progress and results.

On July 25, CCTV’s “24 hours" anchors Qiu and Xiao
accused the Railways Ministry of burying the wreckage.

“China, please slow down the pace, you are going too fast.
Please do not leave people’s souls behind!"

On July 27, the producer of the CCTV’s program “24 hours",
Wang Qinglei was suspended from work.
Wang blogged, “No freedom of speech;
no government accountability.
A country claiming to belong to all citizens
is in fact in the hands of a few people. Why?! Why?!
Remember, younger generation of media professionals,
hold the base line and dare to sacrifice.”

Zan Aizong (ex-Chief reporter, “China Ocean News"):

“The media does not represent reporters;
CCTV does not represent all its reporters.
Reporters are human beings and have consciences.
Some of them would rather lose jobs than obey CCP.
They can find jobs somewhere else.”

On August 2, International Federation of Reporters called
on Beijing authorities to reinstate Wang Qinglei on his job.
Hong Kong head of International Federation of Reporters
Serenade Woo criticized Central Propaganda Department
as making clear violation of the Wen Jiabao’s promises.

On July 25, the host of “News 1+1″ Bai Yansong questioned
the Railways Ministry spokesman Wang Yongping.
International Correspondents Association protested
that “News 1+1″ was suspended on July 26.

On July 29, seven days after the train crash,
the Central Propaganda Department issued a third ban.
It asked media to downplay the train crash report,

forcing hundreds of newspapers and periodicals
publishing on July 30, to withdrawal relevant articles.  
On July 30, Hong Kong Reporters’ Association called
upon the Central Propaganda Dept. to withdraw the ban.

Many newspapers still published originally edited pages.
Xiamen Daily had the character “grief" on a locomotive image
together with a touching poem entitled “In the train with you”
by a well-known scholar Yi Zhongtian.
Film professional Cheng Qingsong commented
on his microblog that “I heard a horn sound."

To protest, Shanghai-based Youth Daily used a front page
with no text, but only with Wen Jiabao’s bowing photo.
Oriental Morning Post front page had Wen’s words:
“Save people. Future will judge the Railways Ministry’s job."
Southern Metropolis Daily had the whole front page black.
titled “The truth is the best to commemorate".
It was followed by 16 pages of special report.

Gao Yu (ex-dputy editor of “Economic Weekly"):
“Because this case is too disastrous, it is such a big event,
so conscience-driven media professionals
would tell the truth."

On July 31, “Southern Metropolis Daily" published an article
saying that in the face of this tragic accident
and the way the Railways Ministry handles it,
we only want to say “a four letter word” comment.
The article was later deleted.

“Economic Observer" published earlier than scheduled
with eight pages of special report.
Readers rushed to buy it. The whole report series uses
words like “Who are murderers,”,”Man-made accident,”
“To be a media with concience" and other titles of the like.
They pursue the truth and defy the Propaganda Department.

Radio France Internationale said, CCP’s Propaganda Dept.
bans are getting closer and closer to the moral base line,
and are testing the conscience of media professionals.
Chinese media have shown great courage pursuing the truth.

Mak Yin-ting, President of HK Correspondents Association:

“CCP Central Propaganda uses this outdated way to control
public opinion. The result is bound to backfire.
Citizen’s complaints will rise,
weakening their trust in the government."

On Aug 2, Britain’s “The Independent" quoted Mr. Brown,

Asia Project director at the Royal International Institute,
that CCP’s propaganda system is breaking.
In the era of information technology,
this CCP policy is an outcast.

NTD reporters Zhang Lina, Li Yuanhan and LI Anan

相關文章
評論