【禁闻】先抓后审记者 中联重科有后台?

FacebookPrintFont Size繁体

【新唐人2013年10月25日讯】广州《新快报记者陈永洲,日前被指涉嫌“损害商业名誉”罪,被湖南长沙公安跨省逮捕,《新快报》的头版再次呼吁当局“放人”。目前,记者涉及所谓“损害商业信誉罪”的适用,存在争议,而当局“先抓后审”的做法,也令人质疑陈永洲所报导的湖南上市公司——“长沙中联重工科技发展股份有限公司”,有何背景?

对于湖南警方指控广州《新快报记者陈永洲“损害商业名誉”,并将他刑事拘捕,《新快报》在23号头版《请放人》的评论文章中写道:我们认真核查过陈永洲对“中联重科”所有的15篇批评报导中,仅有的谬误在于将“广告费及招待费5.13亿”错写成了“广告费5.13亿”。

从去年9月26号《新快报》首发陈永洲的“中联重科大施财技,半年利润虚增逾7亿”,到今年6月,陈永洲先后发表15篇有关“中联重科”利益输送、畸形营销,及涉嫌造假等一系列批评性的报导。陈永洲还向香港联交所、香港证监会及中国证监会实名举报“中联重科”涉案。

原身是国营企业的“中联重科”,于2000年和2010年,分别在深交所和港交所上市,为“工程机械业”领军企业,2010年销售收入达463.23亿人民币。

不过,也有同行质疑陈永洲是否收受“中联重科”竞争对手的钱。

对此,《新快报》发表声明,陈永洲在报导“中联重科”财务问题的事件中,不存在违反新闻职业操守和违法违规行为。

《新快报》一位负责人表示,“如果陈永洲报导有问题,我们非常欢迎中联重科通过正常管道和程序跟我们交涉。可以和我们打官司,如果官司输了,我们该怎么赔就怎么赔,该关门我们就关门。”

这位负责人还说,“《新快报》处理此事最大的原则是,希望在法律的框架下解决。”

据了解,事件的过程是﹕今年9月16号,“中联重科”向长沙警方报案,10月15号,长沙警方发“网上追逃令”,但陈永洲并不知情,17号,陈永洲接到广州警方派出所电话,要向他了解情况,18号,在妻子的陪同下,陈永洲到派出所,一进门就被来自长沙的警察以“涉嫌犯罪”强行带走,19号,陈妻接到丈夫电话,告知他被刑拘。

10月23号,长沙市公安局向媒体解释为何跨省刑拘,理由是陈永洲涉嫌捏造虚假事实,发表关于“中联重科”的负面文章,损害了“中联重科”的商业信誉。

然而长沙市公安局的回复,不仅引起《新快报》的强烈抗议,也引起中国记者协会和中国法律界人士的质疑。日前,中国各地的数十名律师组成律师观察团,对长沙警方拘押陈永洲表达不满。

网友、律师:“基本上,我的看法就是他这个是职务行为,应该是民事纠纷,警察不应该介入,就是普通两个单位之间的民事纠纷,如果认为构成侵权,那么可以通过打官司,通过民事诉讼来解决,不应该有警察介入。”

“暨南大学新闻与传播学院”院长范以锦,曾任广东省新闻工作者协会主席,他表示,如果警方掌握陈永洲涉嫌敲诈勒索或受贿证据,应以这两个罪名拘捕他,不能“先抓后审”。

据了解,“中联重科”董事长詹纯新,是湖南省高级法院前院长詹顺初的儿子,同时又是湖南省委前第一副书记万达的女婿。

不愿透露姓名的“中联重科”董事长助理说,案件已引发中央高层关注,中纪委、中宣部已介入关注案件。

据报导,中国大陆这10年来的重型机械行业竞争激烈,总部都在湖南长沙的“中联重科”和“三一重工”,曾经因为竞争而互相拆台,并发展到两企业员工武斗。

虽然民营企业“三一集团”主要创始人梁稳根是全国人大代表、和全国工商联常务执委,去年还与时任国家副主席的习近平一起访美。不过,即使有这样的背景,最后也斗不赢“中联重科”,而黯然离开长沙。

采访/朱智善 编辑/黄亿美 后制/陈建铭

Arrest before Trial, What is the Company’s Background?

Chen Yongzhou, reporter for Guangzhou’s New Express Daily,
was recently arrested by public security officers in Changsha
city, Hunan Province.

Chen was accused of “damaging business interests."

New Express Daily’s front page appealed to the authorities
to release him.
Currently, there are disputes over the so-called
accusation of ‘damaging business interests’.
The authorities’ arrest of Chen before any trial also leads to
questions on the background of the Hunan listed machinery
making company Zoomlion Co.

Hunan police arrested and charged Guangzhou
New Express Daily reporter Chen Yongzhou for
“damaging business interests"
New Express Daily wrote on its front page on October 23rd:
“We carefully checked Chen Yongzhou’s 15 editorials
on Zoomlion, and found out the only error was that he wrote
‘advertising and entertainment expenses of 513 million yuan’
as ‘advertising expenses of 513 million yuan ($84 million).'"

On September 26, 2012 New Express Daily published Chen’s
first article titled “Zoomlion Used Great financial skills to
Inflate Profits by 700 million Yuan in Half a Year."

By June, 2013, Chen had published 15 articles on Zoomlion,
including stories about transfer of benefits,
deformed marketing, and suspected fraud, etc.

Chen also used his real name when he reported Zoomlion
to Hong Kong’s Stock Exchange and it’s Securities Regulatory
Commission, and China’s Securities Regulatory Commission.

Originally a state-owned enterprise, Zoomlion was listed in the
Shenzhen Stock Exchange and Hong Kong Stock Exchange
in 2000 and 2010 respectively.
Its 2010 sales revenue was 46.323 billion yuan.

However, some reporters questioned whether Chen
had accepted money from Zoomlion’s competitors.

In this regard, New Express Daily issued a statement that
there is no violation of journalistic ethics or law
in Chen’s reports on Zoomlion.

One of New Express Daily’s head said in a statement, “We
welcome Zoomlion to negotiate with us via normal channels
if there are issues with Chen’s report. They can take us to court.
If we lose, we would pay for the damages or shutdown
according to the verdict."

This head also said, “New Express Daily’s major principle
in handling this issue is to follow the legal process."

Accordingly to sources, Zoomlion reported to
Changsha police on September 16, 2013.
On October 15, Changsha police issued the “Cyber Pursuit order."
Chen did not know about it.

On October 17, Chen received a phone call from
Guangzhou police asking for more information.
On October 18, accompanied by his wife,
Chen went to the police station.
He was taken away immediately by Changshan police
as a “suspect."
On October 19, Chen’s wife received a call from her husband
saying he was being detained.

On October 23, Changsha Public Security explained to media
its interprovincial detention of Chen.
The given reason given was that Chen fabricated lies,
published negative articles about Zoomlion,
and damaged Zoomlion’s reputataion.

However, the Changsha Public Security Bureau’s statement
not only resulted in strong protest from New Express Daily,
but also lead to questions from China’s Journalist Association
and professionals in China’s legal circles.
Recently, dozens of lawyers across China formed the
Lawyer Observation Group and expressed their dissatisfaction
over Changsha police’s holding Chen in custody.

A Netizen: “Basically I think he is doing his job.
This is a civil dispute. The police should not get involved.
It is a dispute between two enterprises.
If there is volition of rights, they can go to court.
There should be not involvement from the police."

Fan Yijin, dean Jinan University’s School of Journalism
and Communication, was the former chairman of
Guangdong Provincial Association of Journalists.

He said that if the police have evidence of
Chen’s alleged extortion or bribery,
they could detain him in name of these.

They should not “arrest him without trial."

Sources say Zoomlion President Zhan Chunxin
is the son of former President of the Hunan Supreme Court,
and son-in-law of former Hunan First Deputy Party Secretary.

One Zoomlion Board of Director assistant
(who wished to remain unknown)
says the case has gained attention from the central government.

The Central Disciplinary and Propaganda departments
are involved in the cases.

Reports say there is serious competition in
China’s heavy machinery industry.
Both Zoomlion and Sanyi are headquartered in Changsha city.

Their competition has even led to employees resorting to violence.

Private enterprise Sanyi Group’s main founder Liang Wengen
is on the Executive Standing Committee of National People’s
Congress and the National Federation of Industry and Commerce.
He visited the U.S. with then Vice President Xi Jinping in 2012.
However, he could not win over Zoomlion and
eventually left Changsha sadly.

相关文章
评论